تاریما

تاریما

تاریما

تاریما

پرخوابی

پرخوابی

پرخوابی ,پرخوابی نشانه چیست؟,پرخوابی زیاد,پرخوابی نوزاد,پرخوابی و خستگی,پرخوابی در اسلام,پرخوابی طب سنتی,پرخوابی نوزادان,پرخوابی شدید,پرخوابی در بهار

پرخوابی , پرخوابی نشانه چیست , پرخوابی زیاد , پرخوابی نوزاد

توضیحاتی در مورد پرخوابی

گرچه خواب بهترین دارو تلقی می شود، اما نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که خوابیدن بسیار زیاد برای سلامتی خطرناک است و به عبارت دقیق تر، خوابیدن بیش از 9 ساعت در شب به همراه نشستن بسیار زیاد در طول روز و ورزش نکردن می تواند به اندازه سیگار کشیدن مضر باشد. در این مطلب از سایت جسارت در مورد پرخوابی صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

پرخوابی و مرگ زودهنگام

کارشناسان هشدار داده اند که خطر مرگ زودهنگام در افرادی که زندگی بی تحرک دارند چهار برابر افزایش می یابد. تحقیقات و شواهد علمی فزاینده ای در باره مضرات کم تحرکی و نشستن های طولانی مدت برای سلامتی وجود دارد و مطالعات انجام شده نیز تاثیر منفی پرخوابی را نشان داده اند، اما محققان دانشگاه سیدنی در تازه ترین پژوهش خود، تاثیر توام دو فاکتور خواب و نشستن بر سلامتی را مورد بررسی قرار دادند. دکتر ‘ملودی دینگ’ محقق ارشد این مطالعه در دانشگاه سیدنی گفت: زمانی که نداشتن فعالیت فیزیکی را نیز به ترکیب پرخوابی و نشستن طولانی اضافه می کنید به یک مشکل سه گانه دست می یابید. این مطالعه تاکید دارد که پیامد خواب طولانی مدت در شب، نشستن طولانی مدت در طول روز و نداشتن فعالیت فیزیکی بر سلامتی افراد جدی است. محققان در این مطالعه رفتارهای بهداشتی بیش از 230 هزار نفر را مورد بررسی قرار دادند و به طور خاص به مطالعه آن دسته از رفتارهایی در سبک زندگی آنها مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی ضعیف، مصرف مشروبات الکلی و نداشتن فعالیت فیزیکی پرداختند که مشخص شده است خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهند.

مقدار خواب هر شخص

مقدار خواب هر شخص در سنین مختلف، متفاوت بوده و ساعت بیولوژیکی بدن با بالا رفتن سن دچار تغییر و تحول می‌شود اما گاه زمان خوابیدن در فرد تا حدی افزایش می‌یابد که طول روز و شب به خوابیدن اختصاص می‌یابد و شخص عملاً قادر به انجام کار مفیدی نیست. در افراد میانسال متوسط زمان خوابیدن حدود 7 ساعت خواب شبانه است. به طور کلی، نوزادان تازه متولد شده تا 2 ماهه بین 12 تا 18 ساعت از روز، نوزادان 2 تا 11 ماه بین 14 تا 15 ساعت، نوپاهای یک تا 3 سال 12 تا 14 ساعت، کودکان 3 تا 5 سال 11 تا 13 ساعت، کودکان 5 تا 10 سال بین 10 تا 11 ساعت، نوجوانان 10 تا 18 سال 8 تا 9 ساعت و بزرگسالان بالای 18 سال نیز بین 7 تا 9 ساعت خواب نیاز دارند. زمانی که بدن به پایین‌ترین دمای خود در 6 ساعت خواب نزدیک شده و نیز مقدار «ملاتونین» ترشح شده به حداکثر خود بعد از 4 ساعت خوابیدن برسد، بهترین کیفیت خواب صورت گرفته است.

علل پرخوابی

با وجود اینکه خواب یکی از ضروریات جسمی سالم است ولی از طرفی، بیش از حد خوابیدن نیز خود می‌تواند علامت برخی بیماری‌ها باشد. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد، افرادی که ساعات زیادی در طول روز می‌خوابند، ممکن است مبتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی و دیابت بوده یا خطر مرگ در آنها به مراتب بیشتر شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد افسردگی و شرایط نامساعد اجتماعی- اقتصادی ارتباط تنگاتنگی با خوابیدن بیش از حد دارد و اثرات منفی را بر سلامت جسم و روح می‌گذارد. به عنوان مثال، افرادی که از شرایط مالی خوبی برخوردار نیستند، دسترسی کمتری به مراکز درمانی داشته و همین امر، آنها را در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها از قبیل مشکلات قلبی قرار داده که در نهایت خواب زیاد را به همراه دارد. عفونت‌ ها:گرچه عفونت‌ ها علایم ظاهری بسیاری دارند اما گاهی ممکن است عفونتی در بدن شما در حال گسترش باشد بدون آن که شما متوجه آن باشید یا پزشک تشخیص داده باشد. مثلا در بیماری مربوط به سیستم ایمنی، عفونت ممکن است خود را به شکل خستگی شدید بروز دهد. آلرژی ها:جالب است بدانید هیستامین و دیگر ترکیب ‌های شیمیایی که بدن برای مقابله با آلرژی ترشح می‌ کند، خواب آور هستند.از سوی دیگر سرفه، عطسه ی ناشی از بوییدن یک گل یا التهاب دستگاه تنفسی به دلیل ورود هاگ ‌ها به درون بینی سبب بی ‌خوابی می ‌شود. کم ‌خونی: اصلی‌ ترین کار گلبول‌ های قرمز رساندن اکسیژن از ریه‌ ها به دیگر ارگان ‌ها است. وقتی فردی دچار کمبود گلبول قرمز می ‌شود یا اختلالی در عملکرد گلبول‌ ها پیش می ‌آید فرد دچار کم ‌خونی شده و در ضمن به قدری احساس خستگی می ‌کند که از انجام کارهای معمول روزمره برنمی ‌آید. به‌ هم ریختگی هومورنی:در زنان، کاهش هورمون استروژن در اغلب موارد می ‌تواند سبب کاهش وزن و خستگی، اشتیاق شود. قطع تنفس در خواب : بعضی افراد با این که شبانه ۸ ساعت یا بیشتر هم می خوابند، باز هم در طول روز خسته اند. Sleep Apnea در واقع قطع موقتی تنفس در خواب است که مدت چندین ثانیه طول می کشد. هر بار که شما دچار این حالت می شوید برای لحظاتی از خواب بیدار می شوید و ممکن است خود شما هم از این بیدار شدن های کوتاه اطلاعی نداشته باشید. غدای ناکافی: تغذیه ناکافی هم یکی دیگر از دلایل خستگی است. همچنین خوردن غذاهای اشتباه! می تواند چنین مشکلی ایجاد کند. اگر شما روز خود را با خوردن شیرینیجات شروع می کنید، گلوکز خون شما به سرعت افزایش می یابد و به همان سرعت نیز پایین می آید در نتیجه شما پس از مدت کوتاهی احساس کسالت و خستگی می کنید. افسردگی: افسردگی علاوه بر اینکه بر روی روان اثرات سوء می گذارد، بلکه باعث اختلالات فیزیکی مانند خستگی، سردرد و بی میلی جنسی می شود. اگر به مدت ۲ هفته یا بیشتر به این علایم دچار شدید، احتمالا به افسردگی دچار شده اید.افسردگی به خوبی به روان درمانی و دارو پاسخ می دهد. برای درمان حتما به پزشک مراجعه کنید. کم کاری تیروئید (Hypothyroidism): تیروئید یکی از غدد درون ریز بدن است که در گردن و جلوی حنجره واقع شده است. این غده متابولیسم و سوخت و ساز بدن را کنترل می کند. هنگامی که فعالیت این غده کم می شود شما دچار خستگی و کسالت می شوید. دیابت: در افراد دیابتی گلوکز در خون باقی می ماند و توسط سلول ها استفاده نمی شود و به انرژی تبدیل نمی شود.در نتیجه بدن به کمبود انرژی و خستگی دچار می شود. برای آگاهی از علائم دیابت به این پست مراجعه کنید.

پرخوابی و کبد

70 درصد کسانی که بعد از وعده غذایی ناهار احساس خواب آلودگی دارند دچار کبد چرب هستند و حتما سونوگرافی از کبد انجام دهند، چون کبدشان بیمار است. افرادی که زود احساس خستگی می کنند و با وجود خواب کافی صبح ها به سختی از خواب بیدار می شود به احتمال زیاد دچار بیماری های کبدی هستند. بررسی ها نشان می دهند استراحت و کبد ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند و اگر فرد در صورت خواب و استراحت کافی پس از ساعاتی کار کردن احساس کسالت و خستگی زیادی می کند دچار نوعی نارسایی کبدی می باشد. گفتنی است، شناخت نقش کبد در تولید انرژی مشخص می‌کند که چگونه کبد ناسالم می‌تواند سبب احساس خستگی شود. کبد نقش عمده‌ای در تولید انرژی برای بدن دارد. همانطور که می‌دانید، کبد کلوگز را به کلیگوژن تبدیل می‌کند و برای استفاده‌ی بعدی بدن ذخیره می‌کند. نتایج مطالعات نشان می دهند استراحت ناکافی و خوابیدن در بازه کوتاهی در شب نیز باعث بروز کبد چرب می شود و میل افراد را به خورن مواد غذایی چرب و پر کالری افزایش می دهد.

پرخوابی و اختلال در بدن

خواب یکی از نیاز های روز مره بدنانسان است. اختلالات خواب بسیار متفاوتند؛ اغلب افراد دچار کم خوابی و بد خوابی هستند. اما عده دیگری از افراد نیز وجود دارند که از اختلال پرخوابی و خواب زیاد رنج می برند! این افراد در اغلب ساعات روز یا خواب آلود هستند و یا در خواب به سر می برند

خواب در طب سنتی

خواب یکی از مهم‌ترین مسائل در طب سنتی ایران است البته باید دانست که در مزاج سرد و تر افراد نیاز بیشتری به خواب دارند و همچنین در مزاج گرم و تر نیز به دلیل اینکه رطوبت مغز بیشتر است، افراد به خواب بیشتری نیاز دارند. خواب، انواع خستگی را از بین می‌برد و موادی که بیش از حد میل به تخلیه دارند را در بدن ذخیره می‌کند البته خوابیدن می‌تواند موجب دفع مواد زائد شود. دفع عرق بدن در زمان خواب فعال‌تر از زمان بیداری است و اگر کسی هنگام خواب بدون علت خارجی بسیار عرق می‌کند، نشانه آن است که بیش از حد غذا مصرف کرده و گرمی بدن او افزایش پیدا کرده است.

خواب سنگین چیست

خواب سنگین خوابی است که پس از مصرف غذا و آرامش بعد از آن انجام شود که خوابیدن قبل از چنین آرامشی خوابی خوش و پیوسته نیست البته خوابیدن در هنگام روز می‌تواند موجب افزایش سردی و رطوبت بدن شود. به همین دلیل موجب تنبلی و کسل شدن افراد می‌شود. بهتر است افراد با طبیعت سرد و تر و سرد مزاج روزانه ۸ ساعت خواب داشته باشند همچنین افرادی که دارای طبیعت گرم و تر هستند روزانه به ۷ ساعت خواب نیاز دارند و افرادی که دارای طبیعت سرد و خشک هستند روزانه به ۶ ساعت خواب نیاز دارند و افرادی که گرم مزاج هستند نیز روزانه به ۶ ساعت خواب نیاز دارند.

پرخوابی و تنظیم ساعت بدن

می توانید هر شب راس ساعت مشخصی به تخت خواب بروید و صبح هم راس ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. همیشه از ساعت زنگدار استفاده کنید تا بتوانید راس ساعت مطلوبتان بلند شوید.به این ترتیب بدنتان به طور طبیعی عادت خواهد کرد که راس ساعت مشخصی به طور اتوماتیک وار بیدار شود و در شب هم به خواب رود. • حتی اگر احساس کردید که راس ساعت مشخص خوابیدن و بیدار شدن فایده ای ندارد اما شما باز هم به این روند ادامه دهید. شاید کمی زمان بر باشد تا بتوانید بر ضعفتان غلبه کنید اما مطمئن باشید بدنتان عادت خواهد کرد پس ادامه دهید. • اگر شب گذشته خواب خوبی نداشته اید اصلا نگران شب قبل نباشید. همیشه به فکر لذت بردن از خوابی باشید که امشب در پیش رو دارید.

درمان پرخوابی

1. تشخیص دهید که آیا پرخواب هستید یا خیر؟ همه افراد همنگام برخاستن از خواب صبگاهی دچار مشکل می شوند؛ اما این عامل نمی تواند نشانه خوبی برای پر خوابی شما باشد! اصولا پر خوابی به معنی خواب بیش از حد نرمال بدن است. میزان خواب نرمال برای یک فرد بالغ در طول شبانه روز 11 ساعت می باشد و تجاوز از این مقدار نشان از ابتلا به پر خوابی است. استاندارد زمان خواب برای بزرگسالان چیزی حدود 6 تا 8 ساعت می باشد که در هر فردی ممکن است کمی بیشتر یا کمتر باشد. 2. با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید. تشخیص بیماری و اینکه خودتان متوجه شوید که بهبود حاصل کرده اید یا خیر بسیار مهم است.بعضی اوقات بعضی داروها باعث ایجاد خواب آلودگی می شوند که دکترتان به راحتی می تواند آن را تشخیص و دارو را برایتان عوض کند. مشکلات خواب می تواند بر اساس شرایط مختلف مثل افسردگی، اختلالات فصلی، مشکلات قلبی، سرطان، مشکلات تیروئید و… ایجاد شود. • خواب زدگی یکی از حالت های پرخوابی است. تمایل به خوابیدن بیش از 7 تا 8 ساعت ممکن است به دلیل تغییرات شیفت کاری، اختلالات خواب، خواب پریدگی، سفر به کشوری دیگر و یا استفاده از داروهای خاص و یا بیماری های مربوط به روان باشد.بنابراین نداشتنخواب کافی و درست و حسابی که منجر به خواب زدگی شود باعث می شود که مدام خواب آلوده باشید.

پرخوابی و ایجاد آمادگی ذهنی

تلقین کردن و ایجاد آمادگی ذهنی از جمله بهترین روش های درمانی و مکمل در هر زمینه ای به شمار می آید. قبل از خوابیدن با خودتان شرط کنید که در فلان ساعت از روز مثلا راس ساعت 8 از خواب بیدار خواهید شد. این روش یکی از کار آمد ترین روش ها است؛ افراد زیادی وجود دارند که با استفاده از این روش ساعت خواب خود را تنظیم کرده اند. • کمی با خودتان فکر کنید و دلیل پرخوابی تان را مرور کنید.آیا می خوابید که از مواجه شدن با ادامه روز فرار کرده باشید؟ اگر جواب بله است چه چیزی باعث شده که شما را وادار به خواب کند تا از انجام آن فرار کنید؟ سعی کنید زندگی را همانگونه که دوست دارید برای خودتان بسازید نه اینکه از ان فرار کنید.• اگر با خودتان می گویید که من بیش از دیگران نیاز به خواب دارم فقط دنبال بهانه جویی هستید. شرایط روحیتان را آزمیش کنید و نگاهی به واقعیت های زندگیتان بیاندازید.ببینید آیا از کارتان متنفرید یا برای شانه خالی کردن از بعضی کارها می خوابید؟ اگر اینطور است به فکر حل مسئله باشید.

کم کردن ساعات خواب

اگر بدنتان را به خوابیدن روزی 11 ساعت عادت داده اید و الان قصد کم کردن آن را دارید به طور ناگهانی این کار را نکنید و هفتگی کمتر و کمترش کنید. برای مثال برای هفته اول نیم ساعت کافیست و هفته بعد زمان خوابتان را یک ساعت کمتر کنید و در عرض سه هفته زمان خوابتان را به 8 ساعت کاهش دهید. به این ترتیب خیلی راحتتر می توانید با برنامه خواب جدیدتان کنار بیاید تا اینکه یک دفعه آن را کم کنید.

پرخوابی و خواب نیمروزی

خواب نیمروزی به شما کمک خواهد کرد که نفسی تازه کنید و برای ادامه روز انرژی بیشتری داشته باشید.قبل از ساعت 3 بعد از ظهر یک چرت 20 دقیقه ای داشته باشید.

پرخوابی و ورزش

ورزش نه تنها برای سلامت بدن خوب است بلکه تحقیقات نشان می دهد که ورزش به تنظیم ساعت بدن کمک بسزایی می کند و خلق و خو را بهتر می کند و انرژی بدن را ارتقا می دهد و دلیلی برکمتر خوابیدن هم می باشد. • سعی کنید نزدیک به ساعت خوابتان ورزش نکنید.چرا که اینکار باعث می شود که به راحتی نتوانید به خواب بروید از آنجا که بدنتان پر انرژی شده است.

پرخوابی و یوگا

یک ورزش ذهنی و جسمی است که هدفش ایجاد هماهنگی احساسات، بدن و ذهن است. یوگا شامل حرکات و تمرینات زیادی است که به قدرت بدنی نیاز دارد و البته بعضی از حرکات آن نیز فقط به تمرکز نیاز دارد. علاوه بر این یوگا بر نظم تنفس تکیه دارد و مشکلات تنفسی را اصلاح می‌کند. در نتیجه سطح اکسیژن بدن افزایش می‌یابد و همراه آن شادابی نیز افزایش می‌یابد. «واجراسانا»، «انلوم ویلوم»، «تاداسانا»، «آدرا چاکراسانا» مثال‌هایی از تمرینات یوگا هستند که به کاهش خستگی بدن کمک می‌کنند. گذشته از یوگا، انجام حرکات ورزشی سبک و متوسط سبب تولید هورمون‌هایی در بدن می‌شود که سطح انرژی را افزایش می‌دهند. به همین دلیل انجام ورزش روزانه اکیداً توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید : آپنه خواب ♥ خوابیدن ♥ بی خوابی ♥ خستگیخستگی چشم

چاقی گلابی شکل

چاقی گلابی شکل

چاقی گلابی شکل ,چاقی گلابی شکل و درمان آن,چاقی گلابی شکل در مردان,چاقی گلابی شکل در طب سنتی,چاقی گلابی شکل زنان,چاقی گلابی شکل,چاقی گلابی شکل در مردان

چاقی گلابی شکل , چاقی گلابی شکل و درمان آن , چاقی گلابی شکل در مردان , چاقی گلابی شکل در طب سنتی

توضیحاتی در مورد چاقی گلابی شکل

اگر از آن دسته افرادی هستید که از جمله‌ی معروف «من چاق نیستم، فقط استخون‌بندیم درشته»، زیاد استفاده می‌کنید؛ حتما این متن را بخوانید. چاقی یکی از معضلات سلامتی امروز در جهان است. چاقی تنها ظاهر شما را خراب نمی‌کند، بلکه بیماری‌هایی مختلفی مانند: دیابت، مشکلات قلبی‌عروقی، سرطان، سکته و غیره ایجاد می‌کند. با شناخت عوامل چاقی می‌توان به دنیای خوش‌اندام‌ها وارد شد و لذت سلامتی را چشید. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با دیدن فردی چاق، سر تکان داده‌اید و برای اراده‌ی ضعیفش متأسف شده‌اید. در این صورت کار درستی نکرده‌اید. ضعف اراده، دلیل و عامل اصلی چاقی نیست. هزار و یک دلیل می‌تواند موجبات چاقی را فراهم سازد و با نسبت دادن بی‌ارادگی به افراد چاق، تپلی‌های اطراف‌مان را ناراحت و تحقیر می‌کنیم. چاقی نتیجه‌ی عادات غلط غذایی است. اگر بیشتر از آنچه می‌سوزانید غذا بخورید، اضافه‌وزن خواهید داشت و در مقابل اگر کمتر غذا بخورید و ورزش کنید، کاهش وزن پیدا می‌کنید. در این مطلب از سایت جسارت در مورد چاقی گلابی شکل صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

نوع بدن

نوع بدن (Body Type) انسان تنها ظاهر یک فرد را توصیف نمی کند. در حقیقت، نوع بدن می تواند شیوه واکنش سیستم بدن شما به غذاهایی که می خورید و همچنین ویژگی های هورمونی شما را توصیف کند. حتی بر اساس نوع بدن یک فرد می توان بهترین تمرینات ورزشی را برای کمک به کاهش وزن وی تعیین کرد.

آشنایی با چاقی گلابی شکل

به نقل از “هوم رمدیز”، انواع بدن می توانند در سه دسته سیب شکل، گلابی شکل و ساعت شنی شکل طبقه بندی شوند. افرادی که دارای نوع بدن سیب شکل هستند بیشترین میزان چربی را در ناحیه اطراف شکم دارند و دارای پاهای بلند و باریک هستند. افرادی که بدن گلابی شکل دارند دارای بالا تنه باریک بوده و تمام وزن آنها در باسن و ران ها ذخیره شده است. در نهایت، افرادی با بدن ساعت شنی شکل دارای توزیع برابر وزن در سراسر بدن خود هستند. نوع بدن ساعت شنی شکل دارای بهترین سوخت و ساز است، در شرایطی که نوع بدن گلابی شکل به طور معمول با نرخ پایین سوخت و ساز و موضوع وزن دست و پنجه نرم می کند. هر نوع بدن نسبت به دیگری متفاوت است و به روش های مختلف چربی ذخیره می کند که به ایجاد اشکال مختلف منجر می شود. هنگامی که سوخت مورد نیاز بدن را بر اساس نوع بدن خود تنظیم می کنید احتمالا نسبت به سرعت سازگاری و واکنش آن به برنامه غذایی خود شگفت زده خواهید شد. بر همین اساس، در زمینه بهبود سطوح انرژی و کاهش وزن شرایط راحت‌تری را تجربه خواهید کرد.

چاقی گلابی شکل چیست

بدن گلابی شکل که به نام اکتومورف نیز شناخته می شود با استروژن بیش از اندازه و تمایل به افزایش وزن در اطراف باسن و ران ها سر و کار دارد. تسلط استروژن به شرایطی مانند افزایش چربی سمی، حبس آب، نفخ و دیگر موضوعات سلامت منجر می شود. افرادی با بدن گلابی شکل به طور معمول دارای بالا تنه کوچک‌تر به همراه مقداری وزن اضافی در اطراف بازو ها و سینه هستند. هنگامی که بحث کاهش وزن مطرح می شود، افراد دارای بدن گلابی شکل بیشتر دچار سرخوردگی می شوند زیرا چربی سوزی در این افراد به واسطه ذخیره چربی در اطراف باسن و ران ها دشوار است. به بیان دیگر، برای افراد دارای بدن گلابی شکل کاهش وزن در دیگر نقاط بدن آسان‌تر است. مصرف مواد غذایی که تولید استروژن را محدود می سازند به این افراد در کاهش وزن کمک می کند. هنگامی که بحث سلامت مطرح می شود، افراد دارای بدن گلابی شکل خوش شانس هستند. برخلاف چربی شکمی، چربی ذخیره شده در اطراف باسن و ران ها به طور معمول خطر بیماری قلبی و دیابت را افزایش نمی دهد. این نوع چربی مقاومت انسولین را کاهش می دهد و کلسترول خوب (HDL) را افزایش می دهد.

چاقی گلابی شکل و تغذیه

سوخت و ساز سریع نکته مثبت در افراد دارای بدن گلابی شکل است. از این رو، فرد باید نسبت به مصرف کافی از کالری و کربوهیدارت اطمینان حاصل کند. در همین راستا، درشت مغذی ها را می توانید این گونه تقسیم کنید: 50 درصد کربوهیدارت، 25 درصد چربی و 25 درصد پروتئین. برای فردی با بدن گلابی شکل دنبال کردن یک رژیم غذایی کم چربی خوب است و به شکستن چربی ذخیره شده در قسمت پایین تنه کمک می کند. چه چیزی بخوریم؟ تخم کتان: تخم کتان یک ماده غذایی با ویژگی فیتواستروژنیک ضعیف است و از این رو به حذف استروژن اضافی از بدن کمک می کند.

رژیم غذایی برای چاقی گلابی شکل

سبزیجات چلیپایی: سبزیجاتی مانند کلم، گل کلم، شاهی و دیگر سبزیجات برگ سبز دیگر که حاوی مقادیر زیاد از مواد مغذی گیاهی (سولفورافان و ایزوتیوسیانات) هستند به کاهش استروژن کمک می کنند. لبنیات و گوشت قرمز ارگانیک: این مواد غذایی به کاهش سطح هورمون استروژن کمک می کنند. لبنیات کم چرب: کلسیم موجود در لبنیات کم چرب به تنظیم روش ذخیره، انباشتگی و شکستن چربی در بدن کمک می کند. میوه ها و سبزیجاتی با فیبر بالا: مواد غذایی مانند کنگر فرنگی و چغندر سرشار از فیبر هستند و از این رو به کاهش استروژن در بدن کمک می کنند. جوانه کلم بروکلی: جوانه کلم بروکلی منبعی فوق العاده برای سولفورافان است که به کاهش سطح استروژن کمک می کند. افزون بر این، مواد مغذی گیاهی موجود در آن خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. جوانه لوبیا: جوانه لوبیا سرشار از گلوتاریک اسید است که جذب دوباره استروژن توسط دستگاه گوارش را محدود می کند. از این رو، استروژن بیشتری دفع می شود. غلات کامل: غلات کامل مانند کینوا، جو و گندم سیاه منابع فوق العاده برای فیتواستروژن و پلی فنل های ضد استروژن هستند که به کاهش استروژن کمک می کنند. پروتئین بدون چربی: پروتئین های بدون چربی حاوی لیزین و ترئونین هستند که این ترکیبات به عملکرد مناسب کبد و سوخت و ساز استروژن کمک می کنند. چه چیزی نخوریم؟ لبنیات پر چرب، توفو و محصولات تخمیر نشده سویا: این قبیل مواد غذایی سطوح استروژن را در بدن افزایش می دهند. کافئین: نوشیدن بیش از اندازه قهوه و دیگر نوشیدنی های حاوی کافئین می تواند به افزایش سطوح استروژن منجر شود. کربوهیدارت های سفید/پاستا: این مواد غذایی از کربوهیدارت های با میزان قند بالا هستند که به حبس آب و ذخیره چربی در پایین تنه کمک می کنند. گوشت های فرآوری شده: این قبیل گوشت ها حاوی چربی زیادی هستند که به افزایش سطوح استروژن منجر می شود. افزون بر این، آنها حاوی نمک فراوان هستند که به حبس آب منجر می شود. الکل: نوشیدن الکل تولید استروژن را در بدن افزایش می دهد که هر چه بیشتر خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با هورمون مانند سرطان پستان را افزایش می دهد. چربی های مضر: چربی های مضر شامل روغن های هیدروژنه و نیمه هیدروژنه می شوند. این چربی ها تولید استروژن را افزایش می دهند. چربی های التهابی: چربی های التهابی شامل بیشتر روغن های گیاهی مانند آفتابگردان، نخل و پنبه دانه می شوند که سطوح استروژن را در بدن افزایش می دهند. چربی های اشباع: این چربی ها منشا حیوانی دارند که از جمله مواد غذایی شامل آنها می توان به لبنیات پر چرب و گوشت های قرمز اشاره کرد. 

بدن ساعت شنی

بدن ساعت شنی شکل در جایی میان بدن سیب شکل و بدن گلابی شکل قرار می گیرد. این نوع از شکل بدن به نام مزومورف نیز شناخته می شود. افرادی که دارای بدن ساعت شنی شکل هستند با میزان پایین هورمون تیروئید سر و کار دارند و وزن آنها به صورت برابر در تمام بدن توزیع شده است. این نوع بدن به طور معمول دارای ظاهری نرم و گرد با ساختار عضلانی و تراکم توده بدنی در بازوها، سینه، زانوها و قوزک پاها است. افرادی که دارای این نوع بدن هستند ظاهری لاغر اما ورزشی داشته و میزان چربی در بدن آنها کم است. افرادی که دارای بدن ساعت شنی شکل هستند از سلول های ماهیچه ای پاسخگو و سوخت و ساز بالا بهره می برند. به واسطه سوخت و ساز بالا این افراد به راحتی چربی می سوزانند. این افراد بدون تلاش خاصی و با توجه به مواد غذایی مصرفی می توانند وزن اضافه کنند یا آن را کاهش دهند.

تشخیص چاقی گلابی شکل

مشخصات اندام گلابی شکل ( قاشقی یا مثلثی رویه بالا ) _ باسن پهن تر از شانه هاست. _ شانه ها گرد و مورب تر هستند. _ دور کمر خوب مشخص شده است و به طرز جالبی زیبا دیده می شود . _ باسن و ران ها پر و گرد هستند. _ افزایش وزن بیشتر در ناحیه ران ها می باشد. فرم بدن گلابی شکل سالم تر از فرم بدن سیبی شکل می باشد، چون رسوب چربی در مفصل ران کمتر است، بنابراین، احتمال بیماری های قلبی و دیابت کاهش می یابد. با این وجود، داشتن وزن اضافه در مفصل ران می تواند منجر به التهاب مفاصل شود و به احتما زیاد به صورت سلولیت ظاهر می شود. اینگونه افراد به خوردن غذاهای پر چرب مانند پنیر خامه ای و دسرها میل بیشتری دارند. آنها باید مراقب سطوح استروژن خود باشند، چون اگر دیگر هورمون ها مانند پروژسترون ها خارج از حد تعادل باشند، می توانند منجر به افزایش وزن شوند.

چاقی گلابی شکل و تغذیه غلط

داور بین‌المللی تناسب اندام فدراسیون جهانی ifbb گفت: چاقی در نوع گلابی شکل با تغذیه غلط ایجاد می‌شود و با یک رژیم غذایی معمولی و ورزش شخص رهایی می‌یابد اما چاقی سیبی شکل علاوه بر تغذیه غلط، ریشه در ژنتیک هم دارد. اکبر خزایی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: معضلی که امروزه برای اکثر افراد ایجاد شده چاقی است و همه به دنبال راهکار و میانبری برای دور زدن چاقی و رهایی از ذخایر چربی هستند. خزایی با اشاره به اینکه امروزه با زندگی ماشینی، عدم تحرک کافی و تغذیه غلط اکثر افراد دچار افزایش ذخایر چربی و چاقی می‌شوند، افزود: البته بعضی از این افراد علت بیماری‌هایی نظیر کم‌کاری تیروئید، استرس و بیماری‌های روحی -روانی و ارثی دچار چاقی می‌شوند. وی تصریح کرد: البته دو نوع چاقی وجود دارد یکی گلابی شکل و یکی سیبی شکل که در نوع گلابی شکل شانه‌ها و پاها تقریباً لاغر هستند و ذخایر چربی بیشتر در اطراف شکم است و در نوع سیبی شکل در تمام نقاط بدن تقریباً یکسان چربی ذخیره شده است. خزایی با بیان اینکه در نوع گلابی شکل؛ چاقی کاملاً با تغذیه غلط ایجاد شده و با یک رژیم غذایی معمولی و ورزش شخص رهایی می‌یابد، گفت: اما در نوع چاقی سیبی شکل علاوه بر تغذیه غلط، ریشه در ژنتیک هم دارد که برای رهایی از این نوع چاقی نیاز به برنامه‌ریزی‌های علمی و طولانی مدت‌تر است.

چاقی و سوخت انرژی

چاقی، در ساده ترین تعریف ناشی از نامتعادل بودن میزان دریافت انرژی از راه غذا و میزان مصرف یا سوخت انرژی در نتیجه فعالیت بدنی است. بنابراین، مؤثرترین روش درمان چاقی کم کردن میزان دریافت انرژی و افزایش سوخت و ساز بدن است.امروزه متخصصان علت عمده چاقی را کم‌تحرکی و ورزش ناکافی می‌دانند. تغییر رفتارهای جمعی، تنوع زیاد وسایل برقی، ساعات طولانی تماشای تلویزیون و فیلم‌های ویدئویی و بازی‌های کامپیوتری، زندگی مدرن را کم‌تحرک ساخته است. در اغلب کشورها، افراد بیشتر غذا می‌خورند و کمتر فعالیت می‌کنند. خوردن غذاهای آماده در خارج از منزل به دلیل مشغله‌های امروزی دلیل دیگری برای چاقی در دنیای مدرن است. این غذاها، بدون آنکه تمام مواد غذایی لازم را به بدن فرد برسانند، میزان چربی بالایی را به او تحمیل می‌کنند.

چاقی و سلامتی

چاقی دشمن زیبایی است؟!» عجله نکنید! درستی این جمله هنوز ثابت نشده…اما وقتی جای «زیبایی» را با کلمه‌ای دیگر عوض کنیم، به جماعتی می‌رسیم که به لاغر شدن نیاز دارند…چراکه چاقی حتما دشمن سلامتی است! همین‌جاست که بسیاری از متخصصین علم پزشکی معتقدند که چاقی یک بیماری است؛ اگر هم بیماری نباشد عامل ده‌ها بیماری است: بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت (افزایش قند خون)، پرفشاری خون، سنگ کیسه صفرا، نقرس، آرتروز و همین‌طور سرطان‌های سینه، روده بزرگ و پروستات ،مشکلاتی هستند که به دنبال چاقی شکل می‌گیرند.

چاقی گلابی شکل و بیماری‌ های قلبی

اما پژوهشگران بسیاری معتقدند که درصد بالایی از مردان چاق، بر اثر بیماری‌های قلبی می‌میرند. بر این اساس تجمع چربی در بدن مردان معمولا در نواحی شکم صورت می‌گیرد و ابعاد دور کمر بعضی‌ها آنقدر زیاد می‌شود که ظاهرشان را شبیه «سیب» می‌کند.خب! تکلیف آقایان سیب که مشخص است. حالا نوبت خانم‌های گلابی است. چربی بسیاری از زنان در ران‌ها و نشمین‌گاه ذخیره می‌شود زیرا سطوح بالای استروژن باعث جمع شدن چربی در نیمه پایین بدن می‌شود.

چاقی و مشکلات روحی

با تمام این تفاسیر اضافه وزن صرفا یک مشکل فیزیکی نیست. چاقی از بُعد شخصی و اجتماعی هم مشکلات فراوانی را برای بیمار ایجاد می کند. احساس کمبود انرژی و خستگی مفرط از یک سو و ناتوانی فیزیکی در انجام کارهای روزمره قسمتی از این مشکلاتند.این درحالی است که کم‌تحرکی به جزئی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ ما تبدیل شده است. افراد معمولا حاضر به افزایش فعالیت فیزیکی خود در حد استاندارد نیستند و در شرایطی که فواید ورزش بر اعضای مختلف بدن و سلامت کلی ثابت شده، کمبود وقت بهانه‌ای است همیشگی برای کم‌تحرکی!

بیشتر بخوانید : چاق شدن در یک هفته ♥ چاق شدن با شیر خشک ♥ چاق شدن کودکان ♥ چاقی شکمیچاق شدن صورت

ناباروری در زنان

ناباروری در زنان

ناباروری در زنان ,ناباروری در زنان چیست,ناباروری در زنان چگونه است,ناباروری در زنان و مردان,ناباروری در زنان+pdf,علائم ناباروری در زنان

ناباروری در زنان , ناباروری در زنان چیست , ناباروری در زنان چگونه است , ناباروری در زنان و مردان

توضیحاتی در مورد ناباروری در زنان

ناباروری به معنای باردار نشدن پس از یک سال رابطۀ جنسی بدون استفاده از روش‌های پیشگیری است. حدود ۲۰ درصد زوج‌های ایرانی از ناباروری رنج می‌برند. ناباروری می‌تواند به خاطر مشکلی از سمت مرد یا زن یا ترکیبی از مشکلات هر دو نفر باشد. در این مطلب از سایت جسارت در مورد ناباروری در زنان صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

روش های درمان ناباروری در زنان

لاپاراسکوپی: در زنانی که به بیماری‌های مرتبط با لوله‌های رحم یا دستگاه تناسلی دچار هستند، پزشک با انجام عمل جراحی لاپاراسکوپی اقدام به بازسازی و رفع مشکل اندام‌های تناسلی می‌کند. ممکن است بعد از عمل لاپاراسکوپی و رفع مشکلات دستگاه تناسلی، پزشک تشخیص بدهد برای بارداری نیاز به روش IVF است. در عمل لاپاراسکوپی پزشک جراح با وارد کردن چند لوله به همراه دوربین به درون شکم می‌تواند بافت زخم یا کیست‌های تخمدان را خارج، آندومتریوز را درمان یا لوله‌های رحم مسدود را باز کند. هیستروسکوپی: در این روش که برای رفع مشکلات رحم مثل پولیپ و تومور‌های فیبروئیدی یا رفع مشکلات لوله‌های رحم است، پزشک با وارد کردن دستگاه هیستروسکوپ از طریق واژن به داخل رحم، مشکل‌ها را بررسی می‌کند و در صورت نیاز، بافت‌های اضافه یا زخم را خارج یا لوله‌های رحم مسدود را باز می‌کند. روش GIFT و ZIFT: در این دو روش نیز مانند روش IVF، تخمک از تخمدان استخراج می‌شود، در محیط آزمایشگاهی با اسپرم ترکیب و دوباره به رحم منتقل می‌شود. در روش ZIFT، تخمک‌های بارور یا زیگوت‌ها طی ۲۴ ساعت بعد از لقاح به درون لوله‌های رحم منتقل می‌شوند و در روش GIFT، اسپرم و تخمک با هم مخلوط می‌شوند و مستقیم درون لولۀ رحم قرار می‌گیرند. شانس باروری در این روش‌ها مشابه با IVF است و معمولاً پزشک از روش IVF برای درمان استفاده می‌کند. اما در مواردی که زن به روشIVF باردار نشده است، پزشک ممکن است چون این دو روش لقاح خیلی نزدیک به حالت طبیعی آن است، این روش را توصیه کند. در هر حال، این دو روش در درمان ناباروری متداول نیست. اهدا کردن تخمک: زنانی که سن آنها بالای ۴۰ سال است و دارای نارسایی تخمدان هستند و در نتیجه تخمدان‌های آنها به درستی کار نمی‌کند یا تخمکشان کیفیت کافی را ندارد، اما رحم آنها حالت طبیعی دارد، می‌توان از طریق اهدا تخمک باردار شوند. در این روش پس از مصرف داروهای باروری و تحریک تخمک‌گذاری در فرد اهداکننده، چند تخمک از تخمدان او استخراج می‌شود، سپس تخمک‌های اهدایی با اسپرم همسر دریافت‌کننده ترکیب می‌شود و لقاح در آزمایشگاه صورت می‌گیرد، سپس تخمک‌های بارور به رحم مادر دریافت‌کننده منتقل می‌شوند. رحم جایگزین: زنانی که دچار مشکل رحمی هستند و امکان باردار شدن ندارند اما دارای تخمدان‌ها و تخمک‌های سالمی هستند، می‌توانند از رحم جایگزین استفاده کند. در این روش، تخمک و اسپرم زن و شوهر در خارج از آزمایشگاه با هم ترکیب می‌شود و تخمک لقاح‌یافته به درون رحم فرد اهداکنندۀ رحم جایگزین منتقل می‌شود و جنین در رحم زن دیگری رشد می‌کند و متولد می‌شود.

علل ناباروری در زنان

زنان با تعداد مشخصی تخمک متولد می‌شوند. تعداد و کیفیت تخمک‌ها با افزایش سن کاهش می‌یابد. پس از ۳۰ سالگی شانس بچه‌دار شدن، هر سال ۳ تا ۵ درصد کاهش می‌یابد و پس از ۴۰ سالگی، کاهش باروری با شدت بیشتری ادامه پیدا می‌کند. علاوه بر سن، ناباروری در زنان ممکن است به دلایل زیر باشد: آسیب دیدن لوله‌های رحم: لوله‌های رحم یا فالوپ وظیفۀ حمل تخمک از تخمدان به رحم را بر عهده دارند و وجود هر مشکلی در این لوله‌ها می‌تواند مانع از رسیدن تخمک و اسپرم به هم شود. عفونت لگن، آندومتریوز و جراحی می‌تواند منجر به تشکیل بافت یا جای زخم در لوله‌های رحم و بسته شدن آنها یا آسیب دیدنشان شود. تغییرات هورمونی: اختلال در ترشح هورمون‌های تولیدمثل در زنان می‌تواند منجر به مشکلات تخمک‌گذاری شود. این هورمون‌ها در آزاد شدن تخمک و تخمک‌گذاری و ضخیم شدن پوشش داخلی رحم یا آندومتر جهت آماده کردن رحم برای لانه‌گزینی تخمک بارور نقش دارند. در صورت وجود اختلال هورمونی در زنان، فرایند تخمک‌گذاری، لقاح و لانه‌گزینی ممکن است با مشکل مواجه شود. اختلال هورمونی معمولاً منجر به تغییر در عادت ماهانۀ زنان خواهد شد. مشکلات دهانۀ رحم: مشکلات دهانۀ رحم می‌تواند مانع از رسیدن اسپرم به تخمک شود. غیرطبیعی بودن ترشحات دهانۀ رحم یا سابقۀ جراحی دهانۀ رحم ممکن است باعث بروز این مشکل شود. اگرچه این مشکل شایعی در زنان نابارور نیست، اما با روش تلقیح داخل رحمی اسپرم یا IUI می‌توان این مشکل را درمان کرد. مشکلات رحم: غیرطبیعی بودن آناتومی رحم مثل زمانی که پولیپ یا فیبروئید در رحم وجود داشته باشد. ناباروری با علت نامشخص: علت ناباروری در درصد زیادی از زوج‌ها با روش‌های فعلی قابل تشخیص نیست.

ناباروری چیست

ناباروری را این طور تعریف کرده اند: ناتوانی یک زوج در باردار شدن پس از یک سال رابطه جنسی بدون جلوگیری از بارداری. ناباروری در ده تا پانزده درصد از زوج ها دیده می شود. علل ناباروری می تواند مربوط به زن یا مرد یا هر دو باشد. حدود 40% از مشکلات ناباروری مربوط به مردان، 40% مربوط به زنان و حدود10% مربوط به هر دو است. در حدود 10% از زوج ها نیز عامل ناباروری مشخص نیست. به عبارت دیگر در این زوج ها هر دو نفر با توجه به انجام آزمایش های موجود مشکلی ندارند ولی به علل نامشخصی بچه دار نمی شوند. طی دو دهه اخیر گام های بلندی در رابطه با تشخیص و درمان ناباروری برداشته شده است و حدود 65 درصد از زوج های نابارور با استفاده از روش های موجود صاحب فرزند شده اند.

تشخیص ناباروری در زنان

برای تشخیص ناباروری ممکن است ابتدا آزمایش آنالیز اسپرم درخواست شود تا کیفیت و کمیت اسپرم در مردان مورد بررسی قرار گیرد. در صورت وجود نداشتن مشکلی در اسپرم‌‌های مرد، سپس برای بررسی مشکلات ناباروری در زن اقدام می‌شود. برای بررسی مشکل ناباروری در زنان، معمولاً ابتدا آزمایش‌های خونی برای بررسی سطح هورمون‌های مختلف درخواست می‌شود. همچنین ممکن است برای بررسی بیشتر، نمونه‌برداری از آندومتر یا دیوارۀ رحم انجام شود تا وجود هر گونه مشکلی در بافت رحم بررسی شود. همچنین برای بررسی سلامت لوله‌های رحم و تشخیص دقیق‌تر مشکلات رحمی، ممکن است سونوگرافی واژینال یا تصویربرداری رنگی از رحم یا هیستروسالپنگوگرافی تجویز شود. هیستروسالپنگوگرافی شامل انجام سونوگرافی یا عکس‌برداری با اشعۀ ایکس از اندام‌های تناسلی است. با تزریق نوعی رنگ یا محلول نمکی به همراه هوا به داخل دهانۀ رحم و وارد شدن آن به درون لوله‌های رحم، باز یا مسدود بودن لوله‌های رحم هنگام انجام سونوگرافی یا عکس‌برداری مشخص می‌شود. در صورت تشخیص ندادن مشکل توسط روش‌های فوق، ممکن است پزشک برای بررسی دقیق‌تر رحم، تخمدان و لوله‌های رحم از عمل لاپاراسکوپی استفاده کند. در این عمل، پزشک با ایجاد برش کوچکی در نزدیکی ناف و وارد کردن یک لولۀ بلند و باریک مجهز به دروبین به درون شکم می‌تواند محیط بیرون رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های رحم را بررسی کند و از وجود بافت غیرطبیعی مثل عارضۀ آندومتریوز باخبر شود. در ضمن پزشک می‌تواند باز بودن یا انسداد لوله‌های رحم را نیز با دقت بیشتری بررسی کند.

ناباروری در مردان

1)اختلالات مربوط به اسپرم به طور طبیعی، در بیضه مرد اسپرم تولید می شود و به هنگام انزال از وی خارج می شود. اگر در موارد زیر اختلالی باشد، شانس لقاح کم شده و مرد نابارور محسوب می شود. ‌تعداد کم اسپرم عدم بلوغ اسپرم شکل غیرطبیعی اسپرم عدم توانایی حرکت مناسب اسپرم عواملی که بر تعداد، شکل،‌ بلوغ و حرکت اسپرم تأثیر منفی دارند عبارتند از: بیماری های عفونی: بیماری های عفونی با شرایط التهابی نظیر بیماری اوریون سبب عفونت مجاری تناسلی یا التهاب و از بین رفتن بیضه ها در مرد می شوند. حدود 25% مردانی که بعد از بلوغ دچار اوریون می شوند نابارور می شوند. ‌اختلالات هورمونی اختلالات هورمونی سبب حدود 5-2% مشکلات ناباروری در مردان می شود. تولید نامناسب هورمون های FSH و LH بر تولید هورمون مردانگی یا تستوسترون و تولید اسپرم تأثیر دارند. مشکلات مربوط به دستگاه ایمنی بدن در بدن بعضی مردان علیه اسپرم خودشان ماده ای به نام آنتی بادی تولید می شود که سبب کاهش حرکت اسپرم یا به هم چسبیدن آنها می شود. 2)‌ ناهنجاری های مربوط به ساختمان بدن بعضی عوامل نظیر بسته بودن لوله های خروج اسپرم (دفران، اپیدیدیم)‌ سبب ناباروری در مردان می شود . بسته شدن لوله های خروج اسپرم می تواند به علل مادرزادی، نقص ژنتیکی، عفونت ها یا التهاب های دستگاه ادراری – تناسلی باشد. البته جای جراحی های قبلی نیز می تواند این لوله ها را ببندند. از جمله عوامل دیگر ناباروری در مردان واریکوسل است. در این حالت رگهای درون کیسه بیضه متسع می شود و کیفیت اسپرم کاهش می یابد. 3)‌ عوامل دیگر عوامل دیگری نظیر ناتوانی جنسی و یا انزال زودرس نیز می تواند عامل ناباروری در مردان باشد.

درمان دارویی ناباروری

درمان ناباروری با توجه به علت این مشکل در زنان به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در مواردی که برخی از بیمارهای مزمن مثل دیابت یا تیروئید منجر به مشکل ناباروری شده‌اند، پزشک ابتدا سعی برای درمان بیماری می‌کند و همزمان روش‌های بهبود باروری را پیش خواهد گرفت. در زیر برخی از روش‌های متداول درمان ناباروری آمده است: درمان دارویی: این درمان معمولاً برای افرادی که دچار مشکل تخمک‌گذاری یا تنبلی تخمدان هستند یا در موادی تجویز می‌شود که مشکل ناباروری مشخص نیست. در این روش پزشک با تجویز داروهایی مانند کلومیفن‌سیترات، لتروزول یا گنادوتروپین، فرایند تخمک‌گذاری را تحریک می‌کند. معمولاً پس از تجویز دارو، پزشک از زن و مرد می‌خواهد که مجدداً به صورت طبیعی برای باردار شدن اقدام کنند. این داروها با تحریک تخمدان باعث افزایش تعداد تخمک‌های آزادشده می‌شود، این کار باعث افزایش شانس باروری زن می‌شود. در فرایند درمان دارویی ممکن است پزشک با انجام سونوگرافی واژینال تعداد فولیکول‌ها و تخمک‌های آزادشده را برای بررسی تأثیر درمان دارویی تجویز کند.

علت ژنتیکی ناباروری

علل ناباروری اعم از مشکلات هورمونی و چاقی تا غیر طبیعی بودن سلول های جنسی (تخمک و اسپرم) همگی می تواند به نوعی تحت تاثیر عوامل ژنتیکی باشد. برای مثال استعداد چاقی، ابتلا به عفونت و حتی لزوم انجام یک جراحی که به ناباروری می انجامد همگی هر چند کوچک می توانند به عوامل ژنتیکی مربوط باشند. امروزه مطالعات بر روی ژنهای خاص در انسان و مدل های آزمایشگاهی تا حدودی تاثیر عوامل ژنتیکی بر ناباروری را آشکار ساخته اند. بعضی از عوامل ژنتیکی بر ناباروری مردان تاثیر می گذارند، در حالی که بعضی عوامل دیگر بر روی هر دو جنس و یا فقط بر روی زنان تاثیر گذارند. برای مثال جابجایی های کروموزومی می تواند بر روی مردان و زنان تاثیر بگذارد اما سندروم کلاین فلتر که در آن ترکیب کروموزوم های جنسی به صورت XXY در می آید تنها مختص مردان است و سندروم ترنر که در آن بیمار فقط دارای کروموزوم جنسی X است تنها مختص زنان است.

تلقیح داخل رحمی اسپرم

تلقیح داخل رحمی اسپرم یا IUI: در مواردی که پزشک علت ناباروری را مشکل در دهانۀ رحم یا رسیدن اسپرم به لوله‌های رحم بداند، ممکن است از طریق روش تلقیح داخل رحمی اقدام کند. در این روش، در روز تخمک‌گذاری پزشک پس از جمع‌آوری اسپرم‌ها از مرد و شست‌وشوی آنها، اسپرم‌ها را از طریق کاتتر پلاستیکی باریک و بلندی از راه دهانۀ رحم به دورن رحم تخلیه می‌کند. ممکن است پزشک برای افزایش شانس بارداری پیش از انجام عمل تلقیح از درمان دارویی برای تحریک تخمک‌گذاری استفاده کند.

آسیب دیدن لوله‌ های رحم

انسداد یا آسیب دیدن لوله‌های رحم مانع از رسیدن اسپرم به تخمک و ضمناً مانع از رسیدن تخمک به رحم می‌شود. آندومتریوز، بیماری التهاب لگن یا عفونت مجرای تناسلی، عمل جراحی رحم در گذشته، سابقۀ بیماری‌های آمیزشی مثل کلامیدیا یا انسداد لوله‌ها برای پیشگیری از بارداری از علل عمدۀ بروز مشکلات لوله‌های رحم است. پزشک برای درمان این مشکل با جراحی اقدام به باز کردن لوله‌های رحم خواهد کرد. اگر جراحی مؤثر نباشد یا لوله‌ها آن‌قدر آسیب دیده باشند که قابل ترمیم نباشند، پزشک ممکن است برای افزایش شانس بارداری، پیش از انجام IVF، لوله‌های رحم را بردارد. آمار مرتبط با بارداری پس از عمل جراحی، با توجه به محل انسداد، شدت آن و میزان بافت زخم پس از عمل متفاوت است. زوج‌هایی که به خاطر مشکلات لوله‌های رحم نابارور هستند، به طور متوسط در هر دوره لقاح مصنوعی، ۲۲ درصد شانس بارداری دارند که البته این درصد به سن زن، میزان آسیب واردشده به لولۀ رحم و این که آیا لوله‌های رحم برداشته شده است یا خیر و عوامل دیگری ارتباط دارد.

لقاح خارج از رحم

لقاح خارج از رحم یا IVF: در مواردی که علت ناباروری نامشخص است، پزشک معمولاً با استفاده از روش IVF برای باردر شدن زن اقدام می‌کند. در این روش، تخمک‌ها پس از بارورر شدن توسط اسپرم در آزمایشگاه به رحم مادر منتقل می‌شوند. پزشک ابتدا با تجویز یک دوره دارو‌ی تحریک تخمک‌گذاری مثل گنادوتروپین، باعث آزاد شدن تعداد زیادی تخمک می‌شود. پس از بلوغ تخمک‌ها پزشک با عمل پانکچر از راه واژن و با کمک سونوگرافی تخمک‌ها را خارج می‌کند. بعد از جمع‌آوری اسپرم از مرد و شست‌وشوی آنها، اسپرم‌ها در آزمایشگاه برای بارورری به تخمک‌‌ها اضافه می‌شوند. چند روز بعد، بعد از لقاح و تقسیم سلولی یک یا چند تخمک لقاح‌یافته با استفاده از یک ابزار به داخل رحم مادر منتقل می‌شود. پزشک ممکن است بنا به درخواست زوج‌ها، رویان‌های اضافه را برای دفعات آینده منجمد کند.

ناباروری در زنان و کیفیت و تعداد تخمک‌

کیفیت و تعداد تخمک‌هایی که توسط تخمدان تولید می‌شود به طور طبیعی یا توسط درمان‌های ناباروری پس از ۳۵ سالگی به طور چشمگیری افت می‌کند. در صورت کیفیت پایین تخمک، اگرچه امکان باروری تخمک وجود دارد، اما ممکن است تخمک بارور نتواند به درستی در رحم لانه‌گزینی یا به اندازۀ کافی رشد کند. با افزایش سن، معمولاً کیفیت تخمک‌ها پایین می‌آید. برای رفع این مشکل ممکن است پزشک درمان دارویی را پیشنهاد کند. روش IVF در کنار درمان دارویی تحریک تخمک‌گذاری می‌تواند شانس بارداری را در این افراد افزایش دهد. در مورد زنانی که دچار نارسایی زودرس تخمدان شده‌اند یا تخمک آنها کیفیت کافی برای رشد را ندارد، پزشک ممکن است استفاده از تخمک اهدایی را پیشنهاد کند. در این روش تخمک از فرد اهداکننده دریافت می‌شود و از طریق روش IVF با اسپرم همسر، بارور خواهد شد و سپس تخمک بارور به رحم مادر منتقل می‌شود.

میکرواینجکشن

میکرواینجکشن یا ICSI: درصورتی‌که تعداد اسپرم‌های سالم مرد کم باشند از این روش استفاده می‌شود. روش میکرواینجکشن کاملاً شبیه IVF است با این تفاوت که اسپرم‌های سالم به شکل دقیق درون تخمک تزریق می‌شوند. در این حالت شانس باروری تخمک به میزان زیادی افزایش پیدا می‌کند. در این روش نیز مثل روش IVF بعد از بارور شدن تخمک‌ها، آنها به رحم مادر منتقل می‌شوند. امروزه در روش IVF در ایران نیز برای لقاح از روش میکرواینجکشن استفاده می‌شود تا دقت و شانس باروری افزایش پیدا کند.

سن و عدم تغذیه‌ی مناسب

سن و عدم تغذیه‌ی مناسب نیز می‌تواند سبب کاهش قدرت باروری شود. تجربه کردن مشکل ناباروری می‌تواند برای هر زنی بسیار دردناک باشد. و ممکن است منجر به بروز بسیاری از مشکلات دیگر مانند گوشه‌گیری، اضطراب، افسردگی و عدم تمرکز شود. اگر مدام در حال اقدام برای بارداری هستید اما نتیجه نمی‌گیرید، یادتان باشد که باید باروری شریک زندگی‌تان را نیز چک کنید. کم بودن تعداد اسپرم نیز می‌تواند یکی از دلایل بروز ناباروری باشد.

بیشتر بخوانید : نازایی در زنان ♥ ناباروری در مردان ♥ نقطه جی در مردان ♥ ریزش مو در زنان خواص انگور سیاه برای زنان باردار