تاریما

تاریما

تاریما

تاریما

التهاب کبد

التهاب کبد

التهاب کبد ,التهاب کبدی,التهاب کبد در کودکان,التهاب کبد نشانه چیست,التهاب کبد یعنی چه,التهاب کبد علایم,التهاب کبد,التهاب کبد B,التهاب کبد C,التهاب کبد فیروسی,التهاب کبدی,التهاب کبدی

التهاب کبد

توضیحاتی در مورد التهاب کبد

به التهاب و ورم کبد هپاتیت گفته می شود. عوامل مختلفی از جمله ابتلا به ویروس های هپاتیت ( A، B، C ، D، E و … ) ،داروها،سموم،آنوکسی ، الکل و …باعث التهاب و از بین رفتن بافت و عملکرد طبیعی کبد یا ” هپاتیت ” می شوند. هپاتیت ویروسی یکی از عوامل مهم مرگ زودرس انسان می باشد براساس تخمین سازمان بهداشت جهانی۳۸۵ میلیون ناقل هپاتیتB و ۱۷۰ میلیون ناقل هپاتیتC در جهان وجود دارد و سالانه بیش از یک میلیون مورد مرگ در اثر هپاتیت اتفاق می افتد.

علائم التهاب کبد

در ۵ تا ۱۰ درصد موارد التهاب کبدى نوع B و تقریباً نیمى از موارد التهاب کبدى نوع C، عفونت ویروسى در کبد باقى مى‌ماند و منجر به التهاب کبدى مزمن مى‌شود که ممکن است دو شکل داشته باشد: التهاب کبدى مزمن مستمر و التهاب کبدى مزمن فعال. التهاب کبدى مزمن مستمر ممکن است هیچ علامتى نداشته یا تنها با علائم مبهمى همراه باشد. این بیمارى نهایتاً برطرف مى‌شود و معمولاً درمانى نیاز ندارد. در التهاب کبدى مزمن فعال، التهاب کبدى وخیم‌تر است و اغلب منجر به نارسائى کبدی، تشمع کبدی، یا سرطان کبد مى‌شود. علائم در افراد مختلف فرق مى‌کند. حملات متناوب و بروز علائمى مشابه التهاب کبدى حاد همراه با زردى و دردهاى مفصلى ممکن است ایجاد شود.

علت التهاب کبد

یکی از علل مهم ایجاد التهاب کبد ، چربی بیش از حد معمول کبد است که بر اثر عادات غذایی نامناسب ایجاد می شود

دلایل التهاب کبد

هپاتیت یعنی “التهاب کبد” و در میان عوام مردم به یرقان و زردی مشهور است. مهم‌ترین عوامل ایجاد‌کننده آن ویروس‌ها هستند. ویروس‌ها موجودات بسیار ریزی هستند که از فرد آلوده به فرد سالم منتقل می‌شوند و برای رشد و تکثیر خود به یک موجود زنده نیاز دارند. تاکنون شش نوع ویروس هپاتیت شناخته شده است که شایع‌ترین آنها ویروس‌های هپاتیت ‌(A)، (B ) و (C) هستند. عوامل دیگری مثل داروها، بیماری‌های ارثی، خود ایمنی و مصرف مشروبات الکلی نیز می‌تواند موجب بروز هپاتیت شوند. هپاتیت از طریق مادر آلوده به نوزاد ، تماس جنسی با فرد آلوده ، تماس خون بیمار آلوده با خون فرد سالم و استفاده از وسایل غیر استریل در دندانپزشکی، سوراخ کردن غیربهداشتی گوش، خالکوبی و حجامت منتقل می شود.

درمان التهاب کبد

التهاب کبدى مزمن در افراد به‌طور نادر ممکن است در اثر داروها (مثل متیل دوپا، ایزونیازید، استامینوفن) ایجاد شود؛ قطع این داروها معمولاً پیشرفت التهاب کبدى را متوقف مى‌کند، در مواردى که بیمارى در اثر عفونت ویروسى ایجاد مى‌شود، درمان باکورتیکواستروئیدها یا داروى سرکوب‌کنندهٔ ایمنى آزاتیوپرین (Azthioprine)، ممکن است مؤثر باشد. برخى از بررسى‌هاى اخیر نشانگر آن است که آلفا اینترفرون (Alpha Interferon)، مى‌تواند سیر پیشرفت التهاب کبدى مزمن را کند یا حتى متوقف سازد.

نام بیماری التهاب کبد

کبد کارخانه شیمیایی بدن می‌باشد و بسیاری از اعمال پیچیده ی شیمیایی را که برای ادامه زندگی ارزش حیاتی دارند، انجام می‌دهد. نقش کبد در حذف مواد و سموم اضافی حاصل از سوخت و ساز مواد غذایی بسیار حیاتی است. هپاتیت یعنی “التهاب کبد” که مهم‌ترین عوامل ایجاد‌کننده آن ویروس‌ها هستند.کبد بزرگترین اندام داخلی بدن است و نقش مهمی در تنظیم پدیده‌های حیاتی بر عهده دارد. این عضو در قسمت بالا و راست شکم، درست زیر دنده‌ها قرار دارد. وزن آن در بالغین حدود ۵/۱ تا ۵/۲ کیلوگرم است. در قسمت فوقانی کبد عضله دیافراگم قرار دارد. خون‌رسانی به کبد بسیار زیاد است و به آن «جگر سیاه» نیز گفته می‌شود.

التهاب کبد چیست

التهاب کبد یکی از بیماری های گوارشی است که به دلیل اهمیت زیادی که کبد در گوارش بدن دارد در صورت درمان نشدن مشکلات خطرناکی را ایجاد می کند. وی افزود: از علل مهم ایجاد التهاب در کبد بیماری های قلبی و عروقی، تغییر فشار خون و عدم تحرکی است.

التهاب کبد b

تصور مى‌شود که انتقال ویروس التهاب کبدى نوع B عمدتاً از طریق آلودگى با خون افراد مبتلا انجام مى‌گیرد، به همین دلیل وقوع این بیمارى اغلب در میان مصرف‌کنندگان داروهاى مخدر و ریوى و افرادى که چند شریک جنسى دارند، دیده مى‌شود. در حال حاضر در کشورهاى توسعه یافته سرایت از راه انتقال خون نادر است زیرا کلیهٔ خون‌هاى ذخیره شده مورد آزمایش قرار مى‌گیرند. دورهٔ نهفتهٔ این بیمارى ۶ تا ۲۵ هفته است. این بیمارى بسیار وخیم‌تر از التهاب کبدى نوع A است زیرا ۵ تا ۱۰ درصد بیماران خودبه‌خود بهبود نمى‌یابند و به‌شکل وخیم‌ترى به‌نام التهاب کبدى مزمن تبدیل مى‌شوند. علائم شبیه التهاب کبدى نوع A است ولى شدیدتر و طولانى‌تر است. ممکن است بدون داشتن علائم به این عفونت مبتلا شد که به آن ”حالت ناقل مزمن“ گفته مى‌شود. اگر ناقل هستید، پزشک در مورد چگونگى پیشگیرى از انتقال التهاب کبدى به دیگران شما را راهنمائى خواهد کرد.

التهاب کبد c

هپاتیت سی (به انگلیسی: Hepatitis C) نوعی عفونت است که عمدتاً کبد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ویروس هپاتیت سی (HCV)علت این بیماری است. هپاتیت سی اغلب هیچ علائمی ندارد، اما عفونت مزمن موجب زخم شدن کبد می‌شود، و پس از چند سال به سیروز کبد می‌انجامد. در بعضی موارد، افراد مبتلا به سیروز کبد همچنین دارای نارسایی کبد، سرطان کبد، یا عروق بسیار متورم مری و معده می‌باشند که این مورد آخر می‌تواند منجر به خون‌ریزی تا حد مرگ شود. .خصوصیات ویروس التهاب کبدى نوع C که قبلاً به ویروس التهاب کبدى نه A نه B معروف بود در حال حاضر مشخص شده است. این ویروس از طریق خون آلوده و تماس جنسى منتقل مى‌شود. سرایت از طریق انتقال خون در حال حاضر نادر است، زیرا روش‌هاى آزمایشگاهى جدید ویروس را با اطمینان در خون اهدائى شناسائى مى‌کند. علائم شبیه التهاب کبدى نوع B ولى خفیف‌تر است و ممکن است با زردى همراه نباشد.

التهاب کبد a

درمان التهاب کبدى نوع B مانند التهاب کبدى نوع A است. واکسن زدن (مایه کوبی) علیه التهاب کبدى نوع B امکان‌پذیر است و کلیهٔ افراد پرخطر باید به این طریق محافظت شوند (براى توضیح در مورد افرادى که در خطر ابتلاء به التهاب کبدى نوع B هستند به مبحث واکسن هپاتیت B مراجعه کنید).مانند هر بیمارى وخیم دیگر هرگاه به‌وجود زردى شک کردید، باید به پزشک مراجعه کنید. او آزمایش‌هائى را براى تشخیص التهاب کبدى ویروسى درخواست خواهد کرد. اگرچه درمان خاصى براى التهاب کبدى ویروسى وجود ندارد، ولى رد کردن سایر علل زردى که قابل درمان هستند، اهمیت دارد. تا زمانى که احساس ضعف مى‌کنید، فعالیت‌هاى خود را محدود سازید ولى دلیل قابل قبولى براى استراحت در بستر وجود ندارد. تا برطرف شدن زردى و قابلیت سرایت عفونت سرکار خود نروید.باید در رعایت نظافت دقیق باشید تا از گسترش عفونت به دیگر افراد در داخل یا خارج خانواده خود پیشگیرى کنید. در صورت امکان از ظروف، حمام و دستشوئى مشترک با دیگران استفاده نکنید. در اکثر موارد بهبودى کامل است و شما بعداً براى تمام عمر ایمن خواهید شد.

علایم التهاب کبد

علائم ابتلا به هپاتیت در تمامی انواع آن مشابه است به این صورت که اول علائم عمومی مثل بی اشتهایی ,ضعف, خستگی, تهوع ,استفراغ و درد مبهم در قسمت فوقانی و راست شکم بروز می کند. گاهی در این مرحله تب هم وجود دارد. بعد از این مرحله زردی پیش رونده بروز می کند که ملتحمه (پرده داخلی چشم),مخاط ها و پوست تمام بدن زرد می شود. تمام افراد آلوده شده با این ویروس علایم بیماری حاد را نشان نمی‌دهند. ۴۰ – ۳۰ درصد افراد آلوده شده علامت خاصی را نشان نمی‌دهند. معمولا علایم حدود ۶ – ۴ هفته بعد از ورود ویروس بروز می‌کند. مانند هپاتیتA افراد آلوده شده با ویروس هپاتت B حاد احساس بیماری می‌کنند و قادر به انجام کاری نیستند. کمتر از یک درصد افراد آلوده این بیماری را به شکل خیلی شدید و سریع نشان می‌دهند که منجر به از کار افتادن کبد و مرگ می‌شود. اگر دستگاه ایمنی نتواند بیماری را تا ۶ ماه مراقبت کند، شخص علایم هپاتیت مزمن را نشان می‌دهد. نشانه‌های هپاتیت مزمن مشابه هپاتیت حاد باشد. معمولا در افرادی که چندین سال است مبتلا به بیماری هستند گروهی از علایم اضافی را نشان می‌دهند. این علایم شامل کهیر، جوش های پوستی ، آرتریت ، سوزش یا مورمور کردن در بازوها و پاها (Polyneuropathy) می‌باشد .

علاج التهاب کبد

درمان التهاب کبد از طریق زیاد کردن تحرک و ورزش های متناسب با سن افراد و کم کردن مواد غذایی که التهاب را بالا می برد انجام پذیر است.

مشکلات التهاب کبد

التهاب کبد از جمله بیماری های مهم گوارشی است که بر اثر عوامل مختلف قلبی و عروقی، ویروسی و …. ایجاد می شود که در صورت درمان نشدن مشکلات بیشتری را ایجاد می کند.

التهاب کبد

کبد محل زندگی و تکثیر ویروس در بدن انسان است و محصولات آن پس از تولید به درون گردش خون می‌ریزند. بدن در برابر عفونت ویروسی از خود دفاع می‌کند و علیه آنتی ژن‌های ویروس، آنتی بادی یا آنتی کر (پادتن) می‌سازد. در بسیاری از موارد، بدن با دفاع از خود، عفونت را دفع کرده و فقط رد پای آن به صورت مثبت بودن آنتی بادی‌ها (پادتن‌ها) مشخص می‌شود. در این شرایط فرد در مقابل عفونت مجدد مصون می‌شود و به اصطلاح خود واکسینه شده است.ناقل بیماری هپاتیت به کسانی گفته می‌شود که ویروس هپاتیت B در خون آنها برای مدت بیش از ۶ ماه وجود داشته باشد، حال عمومی آنها خوب بوده و در بررسی آزمایشگاهی اختلالی در کار کبد آنان، مشاهده نشود. در چنین شرایطی ویروس به صورت مسالمت‌آمیز در داخل بدن وجود دارد، ولی آسیبی به کبد وارد نمی‌کند. افراد ناقل بیماری هپاتیت B نباید زندگی را بر خود و دیگران حرام نمایند. زندگی باید کرد، ولی رعایت دستورات بهداشتی ضروری است.هپاتیت که از نظر لغوی به معنای التهاب کبد است می‌تواند براثر عوامل مختلف از جمله بسیاری از داروها، ویروس‌های مختلف، بیماری‌های خود ایمنی و بیماری‌های ژنتیکی پدید آید. هپاتیت C نوعی بیماری کبدی است که بر اثر عفونت با ویروس هپاتیت C رخ می‌دهد. ویروس هپاتیت C در سلول‌های کبدی زندگی می‌کند و موجب التهاب کبد (هپاتیت) می‌شود. این ویروس همچنین می‌تواند موجب آسیب‌های دائمی کبد مثل سیروز (تنبلی کبد)، سرطان کبد و نارسایی کبد شود. بسیاری از بیماران تا زمانی که دچار آسیب کبدی شوند، از بیماری خود بی‌اطلاع هستند. این امر ممکن است چندین سال پس از آلوده شدن فرد به ویروس هپاتیت C رخ دهد.

بیشتر بخوانید : درد کبد کجاست ♥ سرطان کبد چیست ♥ نارسایی کبد و کلیه ♥ التهاب کلیه یا نفریتالتهاب پروستات و ورزش

شاهدانه

شاهدانه

شاهدانه ،شاهدانه خام،شاهدانه چیست،شاهدانه خواص،شاهدانه در بارداری،شاهدانه خام یا بوداده،خواص شاهدانه خام،فروش شاهدانه خام،خرید شاهدانه خام،قیمت شاهدانه خام،مصرف شاهدانه خام،دانه شاهدانه خام،فواید شاهدانه خام،شاهدانه در بارداری

شاهدانه ، خواص شاهدانه ، شاهدانه نر و ماده ، شاهدانه در بارداری ، تشخیص جنسیت شاهدانه

شاهدانه

به گزارش سایت جسارت از ویکی پدیا شاه‌دانه (به فارسی افغانستان: تخم) (نام علمی: Cannabis sativa var indica) گیاهی یک ساله با برگ‌های قطره‌ای است. میوهٔ این گیاه ریز و روغنی بوده و خاصیت آرامش بخش دارد که از آن برای درمان نیز استفاده می‌شود. از بخش‌های مختلف این گیاه مشتقات فراوانی از جمله تخم شاه‌دانه، الیاف شاه‌دانه و مواد روانگردانی مثل ماری‌جوانا و حشیش تهیه می‌شود.

خواص شاهدانه

شاه دانه، یکی از مغذی ترین دانه های جهان است و منبع کامل آنزیم، نشاسته و چربی های اشباع شده است. دانه های شاهدانه، سرشار از پروتئین، اسیدهای چرب، کلسیم، فیبر، ویتامین E و دارای کلروفیل بالایی هستند. هزاران سال است که از این دانه به عنوان منبع فیبر، خوراکی، روغن و سوخت استفاده می شود. شاهدانه، گیاهی است یک ساله که طبق نظر حکمای طب سنتی از نظر طبیعت مرکب است یعنی برگ آن سرد و خشک و تخم آن دارای طبیعت گرم و خشک می باشد. دانه های ریز و یکدست شاه دانه که بافتی نرم و طعمی شبیه آجیل دارند، بسیار پرطرفدار هستند. این دانه های سبز و زرد رنگ را معمولا روی سالاد می پاشند و از حالت خام آن در شکلات و به جای تخم آفتابگردان استفاده می کنند.

شاهدانه ، خواص شاهدانه ، شاهدانه نر و ماده ، شاهدانه در بارداری ، تشخیص جنسیت شاهدانه

شاهدانه در بارداری

در دوران بارداری از شاه دانه برای جلوگیری از استفراغ شدید استفاده میکنند همچنین این گیاه در بهبود درد های پس از زایمان مؤثر است و آن ها را التیام میبخشد اما زیاده روی در مصرف آن در دوران بارداری خطرناک است همچنین از مصرف گیاه شاهدانه در این دوران باید جلو گیری کرد.

شاهدانه ، خواص شاهدانه ، شاهدانه نر و ماده ، شاهدانه در بارداری ، تشخیص جنسیت شاهدانه

شاهدانه برای قناری

غذای اصلی قناری تخم کتان و ارزن است و نسبت بین انها 4 به3 میباشد یعنی به ازای هر4 کیلو گرم تخم کتان 3 کیلو گرم ارزن کافی می باشدارزن از گروه غلات است که کربوهیدرات زیاد و چربی کمی دارد تخم کتان از گروه دانه های روغنی است که چربی زیاد و کربوهیدرات کم دارند . تخم کتان که به دانه قناری مشهور است طبیعتی گرم دارد و حاوی انواع ویتامین و ترکیبات کربو هیدرات و املاح معدنی می باشد. شاه دانه طبیعت بسیار گرم دارد جزء دانه های چرب نیز محسوب می شود و باعث افزایش تحرک و مستی در قناری می شود استفاده نا به جا از این دانه بسیار خطرناک است پس بهتر است با توازن خاص مصرف شود .

شاهدانه ، خواص شاهدانه ، شاهدانه نر و ماده ، شاهدانه در بارداری ، تشخیص جنسیت شاهدانه

نکاتی در مورد شاهدانه

بهتر است بدانید که  گیاه شاه دانه مسکن واقعی و موثری برای درد شکم و معالجه میگرن و درد اعصاب و روماتیسم است.

شاه دانه آرامش بخش است و برای درمان کمر درد مفید است

شاهدانه خام

شاه دانه خام بسیار مغذی است و منبع فوق‌العاده‌ی پروتئین کامل به حساب می‌آید. این دانه‌های ریز حاوی فیبرهایی هستند که برای سلامت قلب و سیستم گوارشی مفید هستند. خواص شاه دانه خام به همین جا ختم نمی‌شود. این دانه های خوشمزه به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ برای سلامت پوست و مو بسیار مفید است. امگا ۳ ها همچنین التهاب را کاهش می‌دهند و سلامت قلب و عروق و مغز را تضمین می‌کنند. از این گذشته شاه دانه حاوی ترکیبات گیاهی به نام فیتوسترول می‌باشد که میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد. باید بدانید که شاه دانه و روغن آن حاوی چربی‌های اشباع نشده ی پُلی هستند برای همین قلب نازنین شما را در سلامت نگه می‌دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم در سالادها یا در اسموتی میوه‌ای‌تان حتماً از این دانه ها ریخته و از خواص آن‌ها استفاده کنید. این دانه ها همچنین برای افزودن به غذاهایی که در فر آماده می‌شوند، ماست و غلات نیز خوب هستند. در نهایت باید بگوییم که شاه دانه خام فاقد گلوتن است.

کاشت شاهدانه در گلدان

شاه دانه یک گیاه علفی یک ساله است دارای شاخه های علفی نازک و برگ های پنجه ای و نوک تیز می باشد در ساقه شاهدانه در همان ابتدا الیاف ها شکل میگیرند و پس از گذشت زمان تعداد الیاف ها بیشتر شده و رشته رشته ها نمایان می شوند.برای کاشت شاهدانه در گلدان نیاز است پایه های مونث و مذکر گیاه را شناخت. بوته های مذکر بلندتر از بوته های مونث هستند. در حالی که بوته های مونث تنومند اند و در انتهای شاخه های آنها برگ های زیادی روییده است که گل های را در بر میگیرند. گل های نر شاهدانه به صورت تجمعی از کنگره برگ ها خارج می شوند و به صورت آویخته هستند بدین ترتیب از قسمت انتهایی ساقه روییده اند. هر یک از این گل ها دارای ۵ پرچم هستند.

گیاه شاهدانه

گیاهی شبیه به گزنه که بلندیش تا دو متر می‌رسد. دارای غنجهای متعدد، برگ‌های کشیده و دانه‌های ریز است. همچنین از دانه‌ها جهت تهیه روغن و تولید صابون استفاده می‌شود. برگ‌ها و غنچه مستقیماً یا جهت تولید بنگ استفاده می‌شد. تی.اچ. سی در گونه ماده این گیاه غلظت بیشتری دارد. بر طبق بیانات مورخین، شاه دانه از اولین گیاهانی بوده که توسط بشر کشت شده‌است و استفاده از برگ و غنچه شاه دانه (کانابیس) به عنوان کانابانوید به بیش از پنج هزار سال قبل می‌رسد. بر طبق گزارش سازمان ملل، سالانه حدود ۱۶۴ میلیون نفر از شاه دانه به عنوان محرک استفاده می‌کنند و این در حالی است که قریب به ۲۳ میلیون نفر آن را روزانه مصرف می‌کنند. در بعضی از کتب قدیمی به کانابیس گیاه مقدس می‌گفتند. از این گیاه جهت درمان بعضی بیماری ها-کم کردن درد قاعدگی خانم ها-درمان افسردگی و… استفاده می‌شود. شاهدانه در استانهای فارس، اصفهان، تهران و شمال ایران کشت می‌شود. این گیاه در ایران به نام وید یا کنف نیز شناخته می‌شود.

زمان برداشت شاهدانه

زمان برداشت شاه دانه بستگی به آب و هوای منطقه دارد. شاه دانه های دارای پایه نر حدود دو یا سه هفته زودتر از پایه های ماده می رسند پس باید برداشت را جداگانه انجام داد و محصولات را نیز جدا استاده کرد. برای برداشت ساقه های حدود سه سانتی متر بالاتر از سطح زمین قطع میکنند.هر هکتار به طور متوسط ۲ تا ۵ تن ساقه خشک میدهد که از این مقدار ساقه میتوان ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلوگرم الیاف بدست آورد و مقدار دانه تولید شده حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم و گاهی به ۱۰۰۰ کیلوگرم هم می رسد و همچنین از هر هکتار میتوان حدود ۵ تن خمیر کاغذ تولید نمود. با مطالعه و توجه به نحوه کاشت شاه دانه و مراحل داشت و برداشت و با رعایت نکات کم گفته شده میتوانید زراعت خوب و پر محصولی داشته باشید.

روغن شاهدانه

روغن شاه دانه از دانه ی گیاهی به همین نام و از دسته ی گیاهان غالیس گرفته می شود. حتما نام این گیاه شما را به یاد نوعی از مواد مخدر می اندازد اما نوعی از گیاه که برای تهیه مواد مخدر از آن استفاده می شود میزان بسیار بسیار بالاتری از خواص روانگردان دارد. در شاه دانه های متداول که در بازار یافت می شوند ، مواد روانگردانی وجود ندارد ، در واقع شاه دانه حاوی CBD می باشد که خواص روانگردان را از بین می برد . از گیاه شاه دانه در قرن های متمادی برای ساخت طناب ، لباس ، غذا ، کاغذ ، عایق ، پارچه و غیره استفاده می شد. روغن شاه دانه فشار سرد، رنگ سبز تیره یا روشن و طعمی آجیل مانند دارد. در روغن های تصفیه شده مواد مغذی کمی یافت می شود. اما مثل دیگر روغن ها، روغن شاهدانه ی فشار سرد بهترین نوع آن است.

مضرات شاهدانه

مصرف گیاه شاه دانه و زیاده روی در خوردن دانه آن برای بیماران قلبی میتواند مسئله‌ساز و خطرناک باشد و مصرف آن در این افراد بایستی حتما با نظر پزشک و با احتیاط صورت گیرد. افت فشار خون، افزایش ضربان قلب و عواقب مربوطه به آن در افراد مستعد از مضرات شاه دانه است. خوردن مقدار معمول شاه دانه در دوران بارداری بلامانع است ولی زیاده روی در مصرف آن و یا گیاه آن ممنوع است. زیاده روی در مصرف این گیاه، موجب سردرد، تاری دید و درد معده می‌شود و در موارد مصرف زیاد، استفراغ نیز دیده شده است. به طور کلی علیرغم گسترده بودن خواص شاهدانه، مصرف زیاد و طولانی مدت شاهدانه به ویژه خود گیاه میتواند موجب بی تفاوتی و اختلال شخصیتی شود.

بیشتر بخوانید : جوز هندی چیستخواص افتیمون چیستآشنایی با رزماری

علائم و راه درمان بیماری سوء هاضمه در کودکان چیست

علائم و راه درمان بیماری سوء هاضمه در کودکان چیست

علائم و راه درمان بیماری سوء هاضمه در کودکان چیست در سایت جسارت

سوء هاضمه , درمان بیماری سوء هاضمه , سوء هاضمه چیست , سوء هاضمه در کودکان

به گزارش سایت جسارت اگر شما اخیراً یک یا دو بار دچار سوء هاضمه خفیف شده‏اید، بهتر است سعی نمایید که تغییراتی در زندگی خود بدهید و نسبت به معده خود مهربان‏تر باشید: رعایت کامل بهداشت فردی به ویژه بهداشت دهان و دندان از مصرف غذاهایی که به تجربه دریافته‏اید با بدن شما سازگار نیست، اجتناب کنید.هیچگاه معده خود را پر از غذا نکنید، بلکه به دفعات بیشتر اما هر بار با حجمی اندک غذا بخورید. همیشه به حالت نشسته و به طور آهسته غذا خورده و غذا را خوب بجوید. از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید. از غذاهای سرخ کردنی، پنیر، چیپس و گوشت قرمز کمتر استفاده نماییدو بیشتر از میوه‏ ها، مرغ یا ماهی کباب شده و سیب زمینی آب پز استفاده نمایید.مقدار فیبر را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. فیبر در میوه‏ها، سبزیجات و نان سبوس‏دار به میزان زیادی وجود دارد. از مصرف ادویه ‏های تند، نمک به میزان زیاد و سرکه خودداری نمایید. بعضی از غذاهای سالادی( مثل پیاز و گوجه فرنگی) اغلب ممکن است باعث بدتر شدن سوزش سرمعده شوند.

سوء هاضمه , درمان بیماری سوء هاضمه , سوء هاضمه چیست , سوء هاضمه در کودکان

از مصرف کافئین که در قهوه، چای و نوشابه های گازدار وجود دارد کمتر استفاده نمایید. از خوردن مقادیر زیاد غذا، درست قبل از رفتن به بستر خودداری نمایید.سعی کنید وزن خود را کم نمایید و به میزان حرکات و تمرینات ورزشی خود اضافه نمایید. از مصرف هرگونه مشروبات الکلی و استعمال دخانیات خودداری کنید. بهتر است برای مصرف سه وعده غذای اصلی صبحانه، ناهار و شام ساعت معینی در نظر گرفته شودو در فاصله بین دو غذا از خوراکی‏هایی استفاده شود که موجب سلب اشتها نگردد.در نوع غذاهای مصرفی خود تنوع ایجاد کنید، این عمل باعث افزایش اشتها و هضم آسان و سریع غذا می‏گردد. بهتر است بعد از صرف غذا حداقل تا نیم ساعت از انجام هرگونه تمرینات ورزشی و کارهای فکری خودداری نمایید.اضطراب و عصبانیت بر روی کارکرد عضلات معده اثر می‏گذارد، بنابراین با آرامش غذا بخورید. مصرف دارو تنها در صورت تجویز پزشک مجاز می‏باشد. از استفاده خودسرانه دارو در مواقع ناراحتی‏های گوارشی باید خودداری نمود.در واقع  برای سوء هاضمه میتوان از عرق نعنا یا دمکرده ی نعنا بعد از غذا استفاده کرد.از به لیمو در درمان سوء هاضمه استفاده می شود

درمان سوء هاضمه

قابل ذکر است که درمان دردهای متواتر شکمی، نفخ، اسپاسم، سوء هاضمه، فشارهای عصبی و ناراحتی های مربوط به هیجان و عاطفه نیز از موارد مصرف اسانس بهار نارنج هستند.انگور برای کسانی که دچار مسمومیت، عوارض فشار خون بالا و سوء هاضمه، اختلالات پوستی، کورک، اگزما و نفریت (ورم چرکی کلیه ها) شده اند موثراستاز تخم شربتی برای درمان ناراحتی‌های گوارشی مانند درد معده، نفخ، یبوست، سوء هاضمه و بی نظمی کارکرد روده‌ها استفاده می‌شود.به یاد داشته باشید که نوشیدن دم کرده ی داغ هل موجب تسکین کولیت، سوء هاضمه، باد نفخ، حالت تهوع و بی حالی شده و مانع ترشح زیاد اسید معده می گردد.

درمان گیاهی سوء هاضمه

ورم معده : دکتر رونالد هافمَن، نویسنده می گوید:” چنانچه از دل درد و سوء هاضمه رنج می برید، مصرف روزی یک عدد موز شما را از پزشک بی نیاز می کند.”آلبالو برای سوء هاضمه بسیار مفید و میوه های نرم کننده (ملین ) می باشد.برای درمان سوء عاضمه از لیمو ترش غافل نشوید.انجیر خشک برای درمان سوء هاضمه مفید و موثر است .خوردن زیاد گردو موجب سوء هاضمه می شود.

در مورد سوء هاضمه

بهتر است بدانید که تره ناراحتی طحال را رفع می کند. قابل ذکر است که تره از نظر خواص درمانی و غذا شبیه سیر و پیاز است، ولی طعم و بوی آن ملایم تر از آْنهاست و دهان را خوشبو نیز می کند.در واقع مصزف تازه برای برطرف کردن یبوست دائمی، ترش کردن غذا و سوء هاضمه، برطرف شدن چاقی و تسکین درد مفاصل و نقرس مفید و موثر است. لازم به ذکر است که مصرف سوپ یا شربت تره برای معالجه تمام بیماری های حاد و مزمن دستگاه تنفس اثر شفا بخش و موثری دارد، مثلاً در گریپ، گلو درد، گرفتگی صدا و سیاه سرفه مفید و تاثیرگذار بوده و اثر خلط آور دارد و در این مواد اضافه کرده کمی عسل به آب تره و مصرف آن مفید تر می باشد.چای زنبق سوءهاضمه را برطرف می کند.جوشانده پوست درخت سپستان برای رفع سوء هاضمه و کاهش تب موثر است.از دم اسب بعنوان مدّر استفاده می شود.خاکستر گیاه برای برطرف کردن اسیدی معده و سوء هاضمه استفاده می شود.( کمی بعد از غذا میل کنید)عصاره برگ و ریشه کنگر برای جلوگیری از رسوب چربی در جدار رگ‌ها مفید و نافع بوده و در درمان یرقان، سوءهاضمه، احساس ناراحتی در معده، نفخ، بی‌اشتهایی، تهوع، اسهال خفیف یا یبوست، نارسایی کبد، دفع مزمن آلبومین و کم‌خونی بعد از جراحی موثر و مفید بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می‌ نماید.افزایش سوء هاضمه(آروغ و یا سکسکه بعد از غذا) از علائم زخم معده است

بیشتر بخوانید :  سرطان معدهسرطان کلیهسرطان کبدزخم معدهورم معدهترش کردن معده سرطان روده بزرگ